ukiyo-e : yüzen dünyadan görüntüler : yaman kayıhan : 15022002 | |||
Ukiyo-e (uu-ki-o-ey okuyunuz) Japon Edo dönemi (1600 - 1867)'ne ait, genellikle mütevazı günlük yaşamın yansıtıldığı popüler bir sanat dalıdır. Ukiyo sözcüğü "yüzen dünya" anlamında çevrilmektedir. Sözcük aynı zamanda "hüzünlü dünya" anlamına da gelebilecek ironik bir Budist kelime oyunudur. Ukiyo, Japon kent merkezlerindeki moda, yüksek yaşam standartları, bedensel zevkler gibi yaşam biçimlerine de verilen isimdir. Ukiyo-e ile Edo döneminde sanat belgelenebilmiştir. Ukiyo-e çoğunlukla benzersiz tahta baskılar ile tanınır. Japonya'nın 1867'yi izleyen yıllarda Batı'ya açılımı sonrasında bu ağaç baskılar Avrupa'da ve özellikle Fransa'da ün kazanmış ve esin kaynağı olmuştur. Daha sonra "Japonizm" olarak da adlandırılan bu dalga Henri de Toulouse-Lautrec, Edgar Degas, Vincent van Gogh, James McNeill Whistler ve Les Nablis adı altında biraraya gelen grafik sanatçılarını derinden etkilemiştir. Ukiyo-e okulunun
kurucusu olarak 17. Yüzyıl sanatçısı Hishikawa Moronobu kabul edilir.
Aşağıdaki seçki Hokusai ve öncesi Ukiyo-e sanatçılarına ait olup erken
dönem Ukiyo-e ürünlerinden örneklemelerdir. |
|||
Sugimura
Jihei (17. Yüzyıl)
"The Court Lady Sho-Shikibu" 1680 - 1690 |
|||
Hishikawa
Moronobu (1618 - 1694)
"Craftsmen of Various Tables" 1685 |
|||
Torii
Kiyonobu (1664 - 1729)
"Beauty in Black Kimono" 1710 - 1720 |
|||
Nishikawa
Sukenobu (1671 - 1751)
"Asakayama" 1739 |
|||
Okumura
Masanobu (1686 - 1764)
"Ukivo "Parrot" Komachi" 1715 - 1720 |
|||
Torii
Kiyomasu (1697 - 1722)
"Ichikawa Danzoin an Armour-Tugging (Kusazuri-Biki) Scene" 1717 |
|||
Nishimura
Shigenaga (1697 - 1756)
"The Actor Sanjo Kontaro as a Tea-Seller" 1720 - 1730 |
|||
Kaigetsudo
Anchi (1700 - 1716)
"Courtesan" 1710 |
|||
Kaigetsudo
Dohan (1710 - 1720)
"Standing Woman" 1719 |
|||
Suzuki
Harunobu (1724 - 1770)
"Eight Views: Early Morning Mist in Ogi" 1758 |
|||
Katsukawa
Shunsho (1726 - 1792)
"Otami Hiroeman as a Highwayman" 1777 |
|||
Hasegawa
Mitsunobu (1730 - 1760)
"Couple Struggling Over a Wine Cup" 1740 - 1750 |
|||
Utagawa
Toyoharu (1734 - 1814)
"A Gay Party at a Teahouse by the Sea" 1794 |
|||
Torii
Kiyomitsu (1735 - 1785)
"Indoor Games" 1751 - 1764 |
|||
Kitao
Shigemasa (1739 - 1820)
"Cranes" 1771 |
|||
Suzuki
Harushige (1747 - 1818)
"Snow, Moon and Flowers: Snow in Yoshiwara" 1800 |
|||
Kabukido
Enkyo (1749 - 1803)
"Ichikawa Omezo" 1796 |
|||
Torii
Kiyonaga (1752 - 1815)
"Tea-Stall Firl with Guest" 1778 |
|||
Kitaga
Utamaro (1751 - 1806)
"Beauty of the South" 1793 |
|||
Chobunsai
Eishi (1756 - 1829)
"Kisen Hoshi, from the Series "Six Immortal Poets" 1793 - 1794 |
|||
Torii
Kiyotsune (1757 - 1780)
"Ichimura Uzaemon IX as Shirabyoshi" 1773 |
|||
Katsushika Hokusai (1760 - 1849) Şimdi Tokyo olarak bilinen Edo'da doğmuştur ve Ukiyo-e akımının en çok tanınan üyesidir. Hokusai çalışmalarına yerel bir sanatçı olan Katsukawa Shunsho'nun stüdyosuna 1775'de girerek başlamış ve burada ağaç baskı tekniğinin sırlarını öğrenmiştir. 1796 - 1802 yılları arasında kitaplar için pek çok çizim ve renkli baskı yapmıştır. 30,000'i aştığı kabul edilen bu eserlerin konusu genellikle esin kaynağını geleneklerden alan efsaneler ve Japonların günlük yaşamlarıdır. Hokusai'nin sanatsal kimliğini yansıtan ağaç ve ipek baskıları ile manzara resimleri 1830 - 1840 dönemine aittir.
En ünlü çalışmaları 13 bölümden oluşan "Hokusai manga" isimli çizim kitabında ve "Fuji Dağı'nın 36 Görünümü" başlıklı guruplamasında yer almaktadır. Hokusai Batı'da ülkesinden
daha çok ün kazanmış ve baskıları 19. Yüzyıl'dan başlayarak Paris'e ithal
edilmeye ve ondan etkilenen Claude Monet, Edgar Degas ve Henri de Toulouse-Lautrec
tarafından toplanmaya başlanmıştır.
|
|||